maandag 13 december 2010

Lectuur voor het slapengaan VIII

“Wow, I’m kind of stunned, I’m thinking Sputnik,” aldus een voormalig medewerker van Reagan in de New York Times. Hij refereerde aan de uitkomsten van het PISA rapport van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en ontwikkeling). Voor de Amerikanen staat er veel op het spel: niets minder dan hun status als supermacht. Dat leerlingen uit Sjanghai nu op één staan en leerlingen uit de VS meestal op 23/24 moet inderdaad tot slapeloze nachten leiden in Washington. Zeker als je de volgende onheilspellende toekomstscenario's leest in dit Salon.com artikel: How America will collapse. Een redelijk horror verhaal, erg geschikt voor het slapengaan, maar hierover volgende keer meer. 


Er is inmiddels ook weer eens een enorme discussie uitgebroken in het onderwijsland van de lagen landen. Net als geschiedenis houdt onderwijs de gemoederen bezig. De discussie is ook hier aangezwengeld door de resultaten van het laatste PISA rapport. Minister Bijsterveld heeft dit mediamoment handig gebruikt om tegelijkertijd (alweer) onderwijshervormingen aan te kondigen. Beide zaten natuurlijk al een tijdje in de koker. Maximum exposure, chapeau voor deze minister



Bij dit soort onderzoeken moet je altijd voorzichtig zijn, ze zijn zeker diepgravend, maar ze meten maar een beperkt aantal dingen. Of die Chinese leerlingen ook voldoende vaardigheden hebben om het ook in een bedrijf te redden is natuurlijk de vraag. Ik denk overigens van wel. Hun arbeidsethos is vele malen hoger dan nu bij ons het geval is. Nee dat is niet waar. Er wordt ook door Nederlandse kinderen hard gewerkt, maar dan in de Albert Hein. Ik verbaas me daar echt over en wat zegt dat over ons HAVO en VWO niveau? Dat die prioriteit heel anders ligt is verklaarbaar en ook begrijpelijk, maar wel zorgelijk voor de lange termijn. Of doe je juist ook zinvolle ervaringen op buiten school? Ik ben benieuwd naar jullie mening.


Er wordt een hoop onzin verkondigd over het onderwijs en in de Fok- en telegraaf forums word met hoofdletters geschreeuwd dat er eindelijk weer eens geleerd gaat worden, de spruitjeslucht is daar echt onverdraaglijk. Dat het vroeger op de HBS zo didactisch verantwoord was wordt door deze twee generaties wiskunde-docenten  gelukkig naar het land van der fabelen verwezen in dit NRC-artikel. We leven niet meer in de jaren ' 50, de tijden en ook leerlingen zijn enorm veranderd. Het laatste wat we moeten doen is teruggaan naar het stampen om het stampen. Over de verdere achtergronden van deze discussie zijn deze artikelen uit het NRC verhelderend, lees ze vooral.


Feit blijft dat de top-vijf landen 1 procent meer van hun BNP uitgeven aan onderwijs dan wij doen. Dat betekent dat we vijf (vijf!) mildjard euro meer aan onderwijs zouden moeten besteden. Zelfs de huidige minister van onderwijs was hier als kamerlid van overtuigd (zie nrc artikel). Het NRC zegt dat het kabinet nu maar eens over de brug moet komen. Zoals het commentaar terecht stelt: geen woorden maar daden moet minister Opstelten bekend in de oren klinken.


Hier is overigens het totale PISA Onderwijsrapport, en hier de executive summary in pdf


Dat onderwijspolitiek vol goede intenties ook in China tot ongewenste gevolgen kan leiden toont dit artikel in de New York Times wel aan. China zit met een overschot aan hoogopgeleide jongeren en dat is bijna altijd een recept voor sociale onrust op de lange termijn. Wat nog gevaarlijker is dan een net-afgestudeerde jonge man (ja mannen zijn een stuk gevaarlijker) die al zijn dromen in rook op ziet gaan omdat het systeem op slot zit, is een hele grote groep gedesillusioneerde jonge mannen en daar heeft China er nu meer dan genoeg van. Het Midden-Oosten is daar een goed voorbeeld van. Veel succes!




 "We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard," zei president Kennedy in 1962 en warempel binnen bijna zeven jaar was het gelukt. In zijn speech refereerde hij niet alleen aan de uitdaging, maar juist ook aan de enorme kenniswinst die de Verenigde Staten zouden boeken. De spin-off van deze gigantische investeringen in fundamentele en toegepaste wetenschappen was fenomenaal en gaven de VS een onoverbrugbare voorsprong op de Sovjet-Unie. Of Amerika net als in de jaren '60 weer zo'n fabelachtig staaltje van daadkracht kan laten zien is nog maar de vraag. Een Sovjet-sateliet boven Wisconsin spreekt meer tot de verbeelding dan een tabel met cijfers die laten zien dat Chinese leerlingen veel beter zijn in rekenen dan hun Amerikaanse leeftijdsgenoten. Zeker in een land waar Genesis serieuzer wordt genomen dan Origin of the Species.


Zoals gezegd volgende keer meer over WOIII en zwartgallige toekomstscenario's..... Om een tipje van de sluier op te lichten: een Derde Wereldoorlog lijkt me wat overdreven.


Veel leesplezier!

Als een post scriptum iets totaal anders. Twee artikelen die ik verder wel amusant vond: een opiniestuk van Rosanne Hertzberger (waar ik het normaal nooit mee eens ben) over eten pdf1, pdf2En een interview met Maarten van Rossem, een wijze clown tussen al die schuimbekkende populisten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten